La publicitària Tona Codina. Foto: David B.

‘Emprenem’. Tona Codina, creativa publicitària: “Ser empresari individual vol dir reinventar-te constantment”

EMPRENEM

Creativa publicitària i consultora de comunicació comercial, fa any i mig que Tona Codina treballa per compte propi desprès d’anys treballant a agències de publicitat multinacionals i departaments de màrqueting de grans empreses. Va ser la primera ocupant de la sala de coworking del viver d’empreses de Sabadell, espai que a dia d’avui comparteix amb tres emprenedors més: un fotògraf, un arquitecte i un enginyer.

En què consisteix exactament la teva feina?
Jo sóc creativa publicitària. En l’argot del sector, sóc una copy, és a dir, una redactora creativa, la persona que es dedica a pensar i escriure les idees publicitàries en forma de text. Tots els textos, les veus en off, les falques de ràdio o els titulars que acompanyen les imatges publicitàries les escriuen els copys.

Quins serveis ofereixes?
Per a grans empreses ofereixo un servei molt personalitzat, tant d’assessorament i comunicació, com d’execució de creativitat. Per a empreses petites o emprenedors, sóc l’agència de publicitat que no es poden permetre, perque m’adapto al seu pressupost, disposo d’una àmplia xarxa de proveïdors i els proposo el que més s’hi adapta. A més, els ofereixo just el que necessiten. Ara ja no es pot vendre fum!

Què fa diferent la teva proposta d’altres del teu sector?
Tinc més de 15 anys d’experiència en màrqueting directe, i això vol dir que estic especialitzada en escriure textos persuasius i venedors adreçats a públics objectius concrets.

Elaboro una comunicació basada en la creativitat i la segmentació. Oi que si vulguéssis vendre un servei no parlaries de la mateixa manera amb un director general o amb un tècnic informàtic? Oi que buscaries una manera de cridar la seva atenció? Doncs d’això es tracta.

Un emprenedor neix o se’n fa ?
Tothom que neix se’n pot fer. Jo no m’ho pensava, fa uns anys, que ho seria, i ara estic molt contenta.

La Tona Codina, al seu despatx del viver. Foto: P.Urreta

Com et vas decidir a treballar pel teu compte ?
Em vaig quedar sense feina per la crisi i tornar a una agència de publicitat a treballar per grandíssims clients no m’estimulava gens. Era una etapa passada i vaig decidir que m’omplia més ajudar a les empreses amb qui comparteixo valors i als emprenedors a fer créixer els seus negocis.

Qui et va donar suport?
La família em va animar molt i molt. Al servei de promoció econòmica de l’Ajuntament de Sabadell també: el tècnic que em va assessorar em va guiar en l’elaboració del pla d’empresa, va creure que la meva proposta tenia futur i em va fer veure que no havia de tenir por de tirar-me a la piscina.

Com van ser els teus inicis?
Primer vaig començar amb projectes aïllats, per testar-me i veure com em sentia duent-los a terme. Després, un exdirector creatiu, cap meu a Ogilvy, em va proposar col·laborar amb ell i compartir espai, donat que tenia un volum de projectes que no podia assumir. Ell m’oferia un mínim de feina per complementar amb els meus clients i va ser la manera de començar.

Amb quines dificultats t’hi has trobat?
Al principi va costar-me el fet d’haver de posar-me els barrets d’empresària, comercial i comptable, cosa que per a mi era totalment nova. També va ser difícil acostumar-me a tenir una entrada d’ingressos variable. Ara suposo que el que em costa és la gestió del temps quan arriba molta feina de cop. Tot i així, tinc una xarxa de professionals en qui em puc recolzar i això fa possible assumir els projectes.

Quin tipus de clients tens?
A més d’emprenedors que inicien el seu negoci i necessiten solucions puntuals, treballo per a una companyia d’ITVs i prevenció de riscos, una altra que es dedica a l’elaboració de productes d’alimentació autòctona i una empresa que ofereix serveis de seguretat alimentària al sector porcí. També treballo per agències i estudis de disseny que no tenen redactor, ajundant-los a completar la seva oferta.

Què t’aporta ser autònoma?
La llibertat de gestionar-te el temps, invertir l’esforç per a tu, triar cap a on vols anar, marcar-te els propis objectius. Això no té preu.

Com ha canviat la teva vida des que ets autònoma?
Tot i que treballo més, sóc molt més feliç. Estic molt més motivada per la feina i cada dia em llevo amb la il·lusió de fer el que m’agrada i com a mi m’agrada.

Quins són els teus objectius professionals?
Consolidar la meva proposta amb una xarxa de col·laboradors i difondre la importància dels textos escrits amb voluntat comercial i persuasiva. La meva feina és poc coneguda, ja que hi ha pocs redactors publicitaris freelance, perquè normalment treballen en estructures d’agències o en departaments de màrqueting. A més, trobo que tothom dóna més importància al disseny gràfic. Quan explico la meva feina, però, tothom en reconeix la necessitat. Per això també imparteixo càpsules de formació sobre aquest tema.

Què diries a totes aquelles persones que s’estan plantejant treballar pel seu compte?
Que si no estan disposats a ser flexibles tant quant a les idees com amb l’horari que no se’n facin. Ser empresari individual vol dir reinventar-te constantment i si aquest repte no et motiva, a dia d’avui, no cal ni que comencis.

Foto portada: David B.