Perarnau i Serracant, en una de les rodes de premsa denunciant els incompliments d'SMATSA, el gener de 2018. Autor. J.d.A

Serracant anuncia sancions contra SMATSA

  • L’Ajuntament reclama a la principal concessionària 4,3 milions gastats entre 2014 i 2016. 
  • El quatripartit obre diversos expedients que poden arribar a sancions de 20 milions d’euros i la rescissió del contracte. 

“Tenim la sospita que l’empresa SMATSA es va presentar al concurs amb una oferta a incomplir des del primer dia”. Així ressumeix el regidor de Serveis Municipals, Lluis Perarnau, la hipòtesi que al seu parer documenten ara cinc informes tècnics i jurídics elaborats pel consistori en el darrer any. L’executiu municipal reclama a SMATSA 3,5 milions entre 2014 i 2016 més 824.000 euros gastats l’any 2015 en activitats que no corresponen al contracte. 

Un any després d’obrir un litigi amb la principal empresa concessionària de Sabadell, el govern municipal va més enllà i reclama a SMATSA 4,3 milions d’euros a través de diversos expedients sancionadors. Si no es rescabala la xifra, els processos poden acabar amb sancions a partir de 20 milions d’euros i la rescissió del contracte de neteja viària i de recollida de residus, que suma uns 20 milions d’euros cada any.

Els informes municipals han detectat que l’empresa no ha implantat de forma completa el sistema de control i planificació GPS, restant capacitat de fiscalització als serveis tècnics municipals. Només es va posar en marxa a partir del 2016 en el 76 per cent dels vehicles de recollida de residus i al 27 per cent dels equips de neteja viària. La Junta de Govern Local donarà en breu a l’empresa un mes per posar en marxa el sistema al complet. Si no s’obrirà un expedient sancionador. “És un fet greu i pot ser objecte de rescissió”, diu Perarnau.

Escombriaire - SMATSA
Un operari de neteja viària, fa un temps, a l’Escola Industrial. Autor: David B.

D’altra banda, la forma de retribuir a l’empresa és per equips i no per serveis prestats. D’aquesta manera es complica el control. El govern acusa l’empresa de facturar 3,5 milions i mig per sobre del que marca el contracte en la recollida de residus entre els anys 2014 i 2016. L’auditoria de l’any 2015 ha detectat a banda 824.000 euros gastats en activitats que no corresponen al contracte, quan al parer de Perarnau, el màxim permès és de 200.000 euros. Sobre més de la meitat no hi ha cap document acreditatiu; l’altra meitat correspon a campanyes, patrocinis i altres activitats. El govern ha posat a disposició dels jutjats de Sabadell aquesta part dels informes. La jutgessa del cas Mercuri investiga l’adjudicació del contracte, de l’any 2012 i per 15 anys més una pròrroga de cinc anys.

Menys neteja viària de la compromesa

Els informes conclouen que no s’han fet tots els serveis contractats en neteja viària i que, com s’havia anunciat fa un any, no s’han netejat el 68 per cent dels contenidors compromesos i s’han deixat de fer el 33 per cent dels serveis de neteja viària. Aquesta part també acabarà obrint un expedient sancionador.

La via per anul·lar el contracte, aturada

L‘executiu va intentar anular el contracte l’any passat, però aquesta via ha quedat aturada, perquè l’únic original del contracte el té la instructora del cas Mercuri i no se’n despendrà fins que acabi la investigació sobre l’adjudicació que va fer l’Ajuntament l’any 2012.




El regidor Perarnau ha vinculat de nou l’empresa SMATSA i el bustisme. Segons ha expressat, el regidor d’Espai Públic de l’època, Paco Bustos, va prescindir del cap de servei de l’àrea, justament el responsable de controlar que SMATSA fes la feina com tocava. Tres anys sense responsable de controlar el principal contracte del consistori. “Rebem menys serveis dels que contractem, paguem més del que toca i el control del servei estava desmantellat; sembla que l’empresa manava i l’Ajuntament estava al seu servei; ara ho hem revertit”, ha ressumit Perarnau.

De 6 milions a 4,3 milions

L’any passat l’Ajuntament va presentar una xifra de sobrecostos, gairebé de sis milions de presumptes irregularitats entre 2012 i 2015. Ara la xifra s’ha reduït fins els 4,3 milions. Segons Perarnau, no s’ha pogut acreditar documentalment res en relació als exercicis 2012 i 2013. No s’han trobat documents.

Gestió directa i plantilla

L’executiu ha reiterat l’obligació de denunciar els presumptes incompliments del contracte i reitera que “res del que diem és responsabilitat dels treballadors: parlem dels mitjans que posa l’empresa per complir amb el servei”, en paraules de l’alcalde, Maties Serracant. Els expedients sancionadors podrien acabar en la rescissió del servei a llarg termini. El govern aposta per la gestió directa del servei. Segons Perarnau, d’entrada ja s’estalviaria un 10 per cent d’IVA. Serracant garanteix que arribats a aquest punt tota la plantilla mantindria els seus llocs de feina.

Foto portada: el regidor de Serveis Municipals, Lluis Perarnau, i l’alcalde de Sabadell, Maties Serracant. Autor: J.d.A.

Comments are closed.