Entitats ecologistes reclamen una ZBE més ambiciosa que arribi fins a plaça Espanya

Diverses entitats ecologistes encapçalades per l’ADENC alerten que la Zona de Baixes Emissions (ZBE) aprovada inicialment a Sabadell és “insuficient” i deixa en segon terme “criteris urbanístics, ambientals i de salut”. Els portaveus han presentat les seves al·legacions a l’ordenança municipal i han fet pública la seva proposta alternativa, que passa per reduir les exempcions i doblar l’àrea prevista per a les restriccions dels vehicles contaminants.

La bateria d’al·legacions compta amb el suport de la Plataforma pel Transport Públic, PEUS, Massa Crítica i la Campanya Contra el Quart Cinturó. Les entitats denuncien que el model impulsat pel consistori no arriba al 25 per cent de la superfície de la ciutat i que, per tant, no s’adapta a les exigències marcades per la Generalitat. En aquest sentit, argumenten que s’han seguit “criteris polítics” i que no servirà per millorar la qualitat de l’aire.

“L’àrea proposada és tan petita que es crearà un ‘efecte donut’: la proximitat del perímetre amb el centre farà que no es notin diferències substancials entre un punt de la ciutat i l’altre”, sosté Joan Carles Sallas, president de l’ADENC.

Les entitats defensen que la frontera nord de la ZBE no hauria de ser la ronda de Zamenhof, tal i com planteja el govern, sinó que s’ha d’arribar fins a la plaça d’Espanya. D’aquesta manera, entrarien a la zona restringida tots els carrers que queden dins del límit format per la Gran Via, l’Eix Macià, la Ronda Ponent i la carretera de Barcelona. Una proposta expansiva que abasta 2,7 quilòmetres quadrats -respecte a l’1,7 previst- i que afegeix La Creu Alta al model de l’executiu municipal, que es limita només al Centre.

MAPA: en blau, la proposta municipal. En vermell, la zona que afegirien les entitats.

Més enllà de la ZBE, que ha de ser el pal de paller de les polítiques contra la contaminació atmosfèrica, els ecologistes sostenen que cal complementar les restriccions amb mesures que facilitin l’ús d’un transport sostenible. En aquesta línia, Pau Avellaneda, representant de PEUS, ha posat sobre la taula la necessitat de posar en marxa el Pla director de la Bicicleta o de dissenyar un Pla de Mobilitat per al Parc Taulí.

“Tenim el principal hospital de la comarca al costat de la principal via de contaminació de Sabadell. És contradictori”, ha assenyalat el geògraf.

Avellaneda aposta per repensar la xarxa d’autobusos, crear una zona verda d’aparcament i posar pàrquings dissuasoris fora de la ZBE per fer que no hagin d’entrar cotxes a l’eix central. Al seu parer, és imprescindible renunciar a l’aparcament del passeig Manresa i a la construcció de la Ronda Nord. “El que estem fent és desplaçar la contaminació a altres parts de la ciutat que tenen tant dret com els del centre a respirar un aire net”, ha defensat.

La contaminació, un problema per a la salut

Durant el procés de redacció, l’ADENC ha comptat amb l’assessorament de l’investigador Joan Boadas, que ha analitzat les dades dels set sensors de contaminació que té actualment el municipi. Boadas ha exposat que en molts casos se supera el nivell recomenable de partícules contaminants. No és un problema només de la Gran Via. “Si ajuntem a Sabadell les morts prematures per partícules fines i per diòxid de nitrogen aproximadament hi ha 300 persones cada any que moren a la ciutat per aquestes emissions”.

Més informació:

Foto portada: l’avinguda de Josep Tarradellas i la Gran Via serien el límit de la ZBE per als ecologistes, com l’Eix Macià.